فیلم | ویژگی‌های تَشَخُص شعر پروین
کد خبر: 4182015
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
میزگرد ایکنا با محور شعر و ادب پروین اعتصامی / ۵

فیلم | ویژگی‌های تَشَخُص شعر پروین

نرگس شیدایی، پژوهشگر ادبیات معتقد است که اگر تشخص شعر پروین را ماورای اخلاق، عرفان و انتقاد اجتماعی در نظر بگیریم، محتوای آن به شیوه‌ای انتخاب شده و با زبانی بیان شده که یک شخصیت خاصی به شعر او بخشیده و می‌توانیم بگوییم مانند پروین در زمینه انتقاد اجتماعی کسی را نداشتیم.

نرگس شیدایی، مدرس دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات در میزگردی که با محوریت شعر و اندیشه «پروین اعتصامی» در ایکنا برگزار شد، درباره تشخص شعر پروین گفته است: خالقی راد در کتاب «پروین و قطعه سرایی او» می‌گوید پروین در کنار اصالت و حفظ ارزش‌های اخلاقی از ادبیات غرب بهره گرفته است و به شعرش عمق داده و با اقتضائات زمانه وسعت بخشیده است. با وجود آن‌که زبان شعری پروین، زبان سنتی است و روی ادبیات کلاسیک اشراف دارد و بسیاری از واژه‌های متروک و کهنه را به‌کار می‌برد، اما در کنار این‌ها محتوا و معنایی دارد که آن به شعر او تشخص می‌بخشد.

اگر تشخص شعر پروین را ماورای اخلاق، عرفان و انتقاد اجتماعی در نظر بگیریم، محتوای آن به شیوه‌ای انتخاب شده و با زبانی بیان شده که یک شخصیت خاصی به شعر او بخشیده و می‌توانیم بگوییم مانند پروین در زمینه انتقاد اجتماعی کسی را نداشتیم. این شاعر پرآوازه ایران زمین، بانویی از سرزمین انسانیت و مهر، گرچه جز تلخی از ایام ندید اما سخنش جاودان، شیرین، محکم است و خرم او که با آن محتوای شعرش در این محنت‌گاه، خواطیری را موجب تسکین است.

انتهای پیام
captcha